40. ROWEROWY KONIN – ROWEROWA STARÓWKA

Imię i nazwisko Wnioskodawcy – Bartłomiej Kózka
Skrócony opis – Stworzenie strefy uspokojonego ruchu i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów (kontraruch) na ulicach w ścisłym centrum Starówki: Plac Wolności, 3 Maja, Wiosny Ludów, Śliska, Kramowa, PCK, Krzywa, Plac Zamkowy, Urbanowskiej, Słowackiego, Obrońców Westerplatte, Wodna, Gwoździarska.
Pełen opis - Starówka dla rowerów – projekt zakłada zmianę organizacji ruchu na wymienionych ulicach Starówki polegającą na wprowadzeniu kontraruchu rowerowego oraz wymagane w tym celu uspokojenie ruchu pojazdów. Kontraruch i kontrapasy rowerowe to rozwiązania funkcjonujące w polskim prawie od przeszło 10 lat. Ułatwiają one ruch jednośladów w centrach miast i na osiedlach mieszkaniowych. Taka organizacja ruchu stosowana jest z powodzeniem już w wielu miejscach w Polsce, np. w Krakowie (ponad 300 ulic – docelowo 600 ulic), Gdańsku (ponad 200), Radomiu (wszystkie ulice), Poznaniu, Gdyni, Opolu, Tarnowie i wielu innych. Takimi ciągami rowerzyści mogą poruszać się w obydwóch kierunkach, podczas gdy ruch innych pojazdów pozostaje jednokierunkowy. Rozwiązanie jest sprawdzone, bezpieczne i powszechne w wielu krajach europejskich. Jego wdrożenie powoduje wzrost intensywności ruchu rowerów, zmniejszenie liczby pojazdów mechanicznych wjeżdżających do ścisłych centrów miast i postępujące pozytywne zmiany w zagospodarowaniu zabytkowych przestrzeni.
Szacowany koszt – 99 000,00 zł
Wydział realizujący - Wydział Gospodarki Komunalnej/Zarząd Dróg Miejskich