28. REMONT AUTOBUSU SCANIA CR 111 M WYPRODUKOWANEGO W 1976 ROKU

28. REMONT AUTOBUSU SCANIA CR 111 M WYPRODUKOWANEGO W 1976 ROKU

Imię i nazwisko Wnioskodawcy – Marcin Czesław Zacharek

Skrócony opis - Projekt dotyczy remontu autobusu Scania CR 111M wyprodukowanego 17 czerwca 1976 roku, który w latach 90tych zasilał tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie. Najważniejszym celem renowacji autobusu jest ocalenie tak wspaniałego zabytku. Jest to najstarszy zachowany pojazd, który służy w MZK Konin. W Polsce udokumentowane są takie dwa. Identyczny posiada Kraków , gdzie służy jako eksponat w muzeum. Koniński autobus będzie jedynym tego typu jeżdżącym w Polsce i jedynym z nielicznych na świecie. Autobus będzie wykorzystywany podczas obchodów lokalnych uroczystości oraz do reprezentowania i promowania Miasta Konin podczas ogólnopolskich wydarzeń. W sezonie letnim natomiast zabytkowy autobus posłuży promowaniu naszego miasta wśród odwiedzających nasz region turystów, sposobnością do tego będzie specjalnie utworzona linia turystyczna. Autobus będzie posiadał charakterystyczne elementy takie jak herb Konina oraz nazwę Miasta Konin, będzie to doskonałą reklamą naszego regionu.

Pełen opis - Projekt dotyczy remontu autobusu Scania CR 111M wyprodukowanego 17 czerwca 1976 roku, który w latach 90tych zasilał tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie.

Renowacja autobusu ma znaczenie priorytetowe, ponieważ bezapelacyjnie najważniejszym celem jest ocalenie tak wspaniałego zabytku. Jest to najstarszy zachowany pojazd, który kiedykolwiek służył w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Koninie. Należy również nadmienić, że w Polsce udokumentowane są dwa takie pojazdy. Oprócz Konina takowy posiada Kraków, jednak w tym przypadku autobus służy jako eksponat w muzeum i w najbliższym czasie nie ma perspektyw by ta sytuacja mogła się zmienić. Ten fakt powoduje, że konińska Scania CR111M będzie jedyną taką jeżdżącą w Polsce i jedną z nielicznych na świecie. W latach 90tych, pomimo sędziwego wieku i dużego przebiegu były to maszyny pod względem konstrukcyjnym daleko bardzie zaawansowane technologicznie w porównaniu z eksploatowanymi od nowości, w analogicznym czasie, polskimi Jelczami PR110. Walorem Scanii CR111M była konstrukcja wykonana głownie z aluminium, z elementami łączonymi nitami, czyli technologia nie stosowana w Polsce w tamtym okresie. Konstrukcja autobusu w połączeniu z zastosowanym zawieszeniem zapewniała niespotykany w tamtym czasie komfort jazdy. Fantastycznie wyciszony silnik, bezszelestnie otwierane i zamykane drzwi oraz zastosowany system ogrzewania przestrzeni pasażerskiej tworzyły bardzo wysoki komfort podróżowania. Zabytkowy autobus to nie tylko środek transportu, to także narzędzie do kształtowania historyczne świadomości społeczności lokalnej; autobus będzie wykorzystany podczas obchodów lokalnych uroczystości. Będzie wykorzystywany także do reprezentowania oraz promowania Miasta Konina podczas ogólnopolskich wydarzeń. W sezonie letnim natomiast zabytkowy autobus posłuży promowaniu naszego miasta wśród turystów odwiedzających nasz region, sposobnością do tego będzie specjalnie utworzona linia turystyczna.

Niemniej równie ważnym celem remontu autobusu oraz zachowania jako zabytkowego jest przypomnienie jego walorów osobom, które pamiętają tego typu pojazdy, jak również ukazanie go tym, którzy nigdy nie mieli możliwości nim podróżować. Przywrócenie pierwotnej świetności autobusu to świetny sposób do wybrania w sentymentalną podróż w przeszłość. Odrestaurowany autobus zewnętrznie będzie dokładnym odwzorowaniem oryginalnych maszyn z lat 90tych, będzie posiadał charakterystyczne elementy, takie jak herb Konina oraz nazwę Miasta Konina, co samoistnie będzie doskonałą reklamą naszego regionu. Zamysłem wnioskodawcy jest służba autobusu w jak najlepszym rozumieniu interesu społeczności lokalnej.

Szacowany koszt – 300 000,00 zł

Wydział opiniujący – Wydział Gospodarki Komunalnej/Miejski Zakład Komunikacji